Wie advies nodig heeft van een advocaat, kijkt ook naar de prijs. Ross Advocaten N.V. (hierna: “Ross”) hanteert twee tarieven: het gewone tarief en het resultaatstarief. Daarover gaat deze folder.
Verder vindt u hierin andere informatie over onze declaraties, bijvoorbeeld de samenstelling ervan, en over de aansprakelijkheid. De inhoud van deze folder maakt dus onderdeel uit van de overeenkomst die u met Ross sluit.
Mocht u na het lezen van deze folder nog vragen of opmerkingen hebben, neemt u dan gerust even contact met ons op.
01. Informatie
Wilt u Ross een opdracht geven, dan zal de behandelend advocaat met u spreken over het toe te passen tarief. Bij vaste relaties wordt het gewone tarief toegepast. Als er aanleiding voor is, zal hij wijzen op de mogelijkheid om het resultaatstarief toe te passen. Uiteraard kan een cliënt dat ook zelf voorstellen.
De behandelend advocaat geeft u desgevraagd een schatting van de te verwachten kosten. Uiteraard is dat niet altijd eenvoudig en zal zo’n opgave ook echt moeten worden opgevat als een schatting. Ons kantoor declareert maandelijks, zodat u goed kunt bijhouden hoe het met de kosten staat.
De behandelend advocaat zal u ook inlichten over de financiële risico’s. In het geval er geprocedeerd wordt, bestaat de mogelijkheid dat u bij verlies in de proceskosten van de tegenpartij wordt veroordeeld. Ook moeten soms de kosten van getuigen of deskundigen worden voorgeschoten; die komen meestal voor rekening van de verliezende partij. Is de kans op verlies groot, dan zal uw advocaat u uiteraard aanraden om niet te procederen.
02. Persoonlijke relatie
De persoonlijke relatie met u staat voorop. Het kan voorkomen, dat door omstandigheden de behandeling van uw zaak door een kantoorgenoot moet worden overgenomen. Dat zal tijdig met u worden besproken. De inwerktijd brengen wij dan natuurlijk niet in rekening. Als de omvang van een zaak inschakeling van een tweede advocaat vraagt, wordt die inwerktijd wel gerekend. Uiteraard vindt altijd vooraf overleg met u plaats, ook voor de kosten van de verdere behandeling (werkoverleg, aanwezigheid bij besprekingen e.d.).
03. Onderdelen van de declaratie
De declaratie is over het algemeen opgebouwd uit honorarium, verschotten en btw. Verschotten zijn door de advocaat ten behoeve van de zaak gedane uitgaven zoals griffierechten, deurwaarderskosten, reis- en verblijfkosten. De verschotten worden onderscheiden in met btw belaste verschotten en verschotten die daarvan zijn vrijgesteld, ook wel genoemd: onbelaste verschotten. De kosten verbonden aan het inschakelen van externe deskundigen worden aan u doorberekend.
Over het honorarium is altijd btw verschuldigd.
04. Tijdschrijven
Bij het berekenen van de bestede tijd werken wij met eenheden van zes minuten, ook als bijvoorbeeld een telefoongesprek korter duurt. Deze wijze van tijdschrijven is getoetst door de Orde van Advocaten en redelijk bevonden. De ervaring leert, dat bijvoorbeeld een telefoongesprek in de praktijk meer tijd kost dan enkel de duur van dat gesprek (notities maken en opbergen, vervolgopdrachten voor secretaresse, etc.).
Voor het opmaken van brieven geldt, dat dit meestal gebeurt vanwege een ingekomen brief, waarbij het dossier bekeken moet worden en waarbij simpelweg over de inhoud nagedacht moet worden. De behandelend advocaat kan voor verzonden brieven standaard 18 minuten berekenen, ongeacht de lengte ervan of de duur van het dictaat. De bestudering van binnengekomen brieven wordt dan niet berekend.
05. Het gewone tarief
Het gewone tarief wordt berekend aan de hand van drie elementen: basisuurloon, het aantal aan de zaak bestede uren en bijzondere factoren. De berekening is dus: honorarium = basisuurloon x aantal aan de zaak bestede uren x bijzondere factoren.Het aantal aan de zaak bestede uren wordt door de behandelend advocaat bijgehouden, inclusief aantekeningen over de aard van de verrichte werkzaamheden.
De bijzondere factoren zijn afhankelijk van de ervaring van de advocaat die de zaak behandelt en van de aard van de zaak. Voor ervaren advocaten geldt een factor 1,0.
Ook de aard van de zaak kan aanleiding vormen het tarief met een vermenigvuldigingsfactor aan te passen. Dit geldt bijvoorbeeld voor spoedeisende werkzaamheden. Uiteraard wordt dit op voorhand met u besproken.
06. Het resultaatstarief
Onder resultaatstarief wordt een afspraak verstaan die afwijkt van het gewone tarief en die rekening houdt met de kans op succes. Daarbij wordt een minimumtarief afgesproken van minimaal 0,6 x het basisuurtarief. Het maximumtarief is afhankelijk van de hoogte van de vooraf bepaalde uitkomst, waarover ook afzonderlijk met u afspraken worden gemaakt. Voor het overige geldt bij dit tarief, dat de kosten die aan derden moeten worden betaald volledig in rekening kunnen worden gebracht.
Ross werkt niet op basis van “no cure no pay”. Onder deze uitdrukking wordt verstaan, dat een advocaat geen enkele vergoeding krijgt indien de zaak geen succes wordt en een (tamelijk hoog) percentage van de totale opbrengst, indien de behandeling wel tot succes leidt.
Bij succes staat een dergelijke hoge honorering vaak niet in verhouding tot de geleverde dienst en de bestede uren. Zit het in een bepaalde fase van een zaak tegen, dan kan de advocaat het gevoel krijgen, dat zijn werk op “no pay” zal uitlopen. Dan ontstaat het risico dat de inspanning van de advocaat niet meer zo groot is als op het moment waarop hij nog optimistisch was over de kansen.
Juist in zo’n moeilijke fase is het van belang, dat de advocaat de zaak gemotiveerd blijft behandelen. Ons resultaatstarief is dan ook een beter alternatief. Het systeem van “no cure no pay” is niet toegestaan door de overheid. Een resultaatstarief is dat wel.
07. Declaratie en betaling
Ross declareert maandelijks. U krijgt van iedere declaratie een volledige specificatie.
Voor alle declaraties geldt een betalingstermijn van veertien dagen. Daarna zal Ross de wettelijke rente in rekening brengen. Bij incasso via de Geschillencommissie Advocatuur of via de rechter zal Ross alle gemaakte kosten alsmede het honorarium op basis van de staffel in deze folder in rekening brengen. Het is mogelijk dat Ross aan u een voorschot in rekening brengt, bijvoorbeeld in verband met de door Ross voor te schieten kosten.
Als zekerheid voor (verrichte en nog te verrichten) werkzaamheden en kosten kan Ross vragen om een bepaald bedrag vermeerderd met btw (depot) te storten op de bankrekening van Ross. Het depot wordt gedurende de opdracht niet verrekend met verzonden declaraties. Pas na beëindiging van de opdracht en na betaling van de laatste declaratie wordt het eventueel overblijvende restant aan u geretourneerd. Over het depot is door Ross geen rente verschuldigd.
Nadat de opdracht is geëindigd wordt het dossier nog 10 jaar door Ross bewaard. Na afloop van die termijn wordt het dossier vernietigd.
08. Aansprakelijkheid
Ross heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten.
De aansprakelijkheid van Ross is beperkt tot het bedrag dat in een voorkomend geval door de verzekeringsmaatschappij wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag dat als eigen risico wordt gedragen.
Als Ross voor de uitvoering van de opdracht derden moet inschakelen (bijvoorbeeld een deurwaarder), dan gaat de aansprakelijkheid niet verder dan dat Ross daadwerkelijk bij die derden kan verhalen. Als Ross op uw verzoek bijvoorbeeld een deskundige of een notaris inschakelt, dan gelden de voorwaarden van die derden ook voor u, inclusief de beperkingen van hun aansprakelijkheid.
09. Klachtenregeling
Ross hanteert een klachtenregeling, die gericht is op het zo goed mogelijk tegemoet komen aan en verhelpen van eventuele klachten en onvrede die cliënten uiten over de wijze waarop de advocaten en medewerkers van Ross de dienstverlening verrichten.
Voor de inhoud van deze regeling, verwijzen wij u naar de website van ons kantoor.
10. Privacybeleid
Voor de wijze waarop wij omgaan met uw persoonlijke gegevens verwijzen wij u naar ons privacybeleid zoals dat op onze website is vermeld.
11. Over deze uitgave
Deze uitgave geldt vanaf 1 januari 2024.
Deze folder en onze kantoorpresentatie vindt u ook op onze website: www.ross.nl.
Ross Advocaten N.V. hanteert een aantal uitgangspunten en gedragsregels ter bescherming van persoonsgegevens om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie (AVG). Deze uitgangspunten en regels worden hierna vastgelegd en toegelicht.
Verzameling en verwerking van persoonsgegevens
Ross Advocaten N.V. en de met haar verbonden advocaten, curatoren en bewindvoerders verzamelen gegevens van persoonlijke aard die nodig zijn om de taken te vervullen die voortvloeien uit de Advocatenwet, de Faillissementswet en de Wet schuldsanering natuurlijke personen en andere wetten waarin hen bevoegdheden worden toegekend.
In zaken waarin advocaten van Ross Advocaten N.V. optreden voor hun cliënten, zowel in hun adviserende rol als in de rol van procesvertegenwoordiger, gebeurt dat op grond van een opdracht van de cliënt. Die opdracht geeft de bevoegdheid aan Ross Advocaten N.V. om alle persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken als nodig is voor de vervulling van die opdracht in samenhang met uit wettelijke taken voortvloeiende werkzaamheden.
Uit de aard van een zaak kan voortvloeien, dat ook persoonsgegevens van zeer intieme aard worden verzameld en bewerkt. Bijvoorbeeld: in familierechtzaken ook gegevens met betrekking tot minderjarige kinderen, in gezondheidsrechtzaken ook informatie over psychische en lichamelijke gezondheid en/of genetische kenmerken.
De wettelijke bevoegdheden die zijn verbonden met de functies die worden vervuld door Ross Advocaten N.V. en haar advocaten brengen mee, dat ook persoonsgegevens van derden worden verzameld, in het bijzonder tegenpartijen. De bevoegdheid om van hen persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken vloeit voort uit de wettelijke grondslag van die functies.
Op grond van de Advocatenwet en andere wetten die van toepassing zijn op de vervulling van de hierboven genoemde functies geldt een verregaande geheimhoudingsplicht. Die is niet onbeperkt. In een procedure bij een gerecht zal gebruik gemaakt worden van persoonsgegevens van zowel een opdrachtgever als bijvoorbeeld een wederpartij, waarbij die persoonsgegevens via een mondelinge behandeling van een zaak of een gepubliceerde uitspraak publiek kunnen worden. De verplichting van bijvoorbeeld een faillissementscurator of een bewindvoerder in een surséance van betaling om periodiek een verslag uit te brengen aan de rechtbank dat vervolgens wordt gepubliceerd, brengt ook een beperking van de geheimhoudingsplicht mee.
De geheimhoudingsplicht voor advocaten van Ross Advocaten N.V. strekt zich ook uit tot iedereen die werkzaam is voor en in Ross Advocaten N.V. Dat betreft dus zowel werknemers (bijv. secretaresses) als derden die diensten verlenen aan Ross Advocaten N.V., zoals schoonmakers, IT-specialisten e.d. Zij kunnen toegang hebben tot informatie die persoonsgegevens bevat en worden verplicht om ter zake geheimhouding te betrachten.
Verzameling en verwerking van persoonsgegevens
Persoonsgegevens worden zowel in een geautomatiseerd systeem als in een fysiek systeem verzameld en verwerkt. Het geautomatiseerde systeem betreft een aantal modules van Basenet Internet Projects B.V. die ook de servercapaciteit ter beschikking stelt voor de opslag en bewerking van informatie, waaronder persoonsgegevens. Met Basenet is een verwerkersovereenkomst gesloten in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie en deze dienstverlener voldoet aan de eisen die uit de Verordening voortvloeien.
Buiten het systeem van Basenet worden geregeld fysieke (papieren) dossiers aangelegd en wordt ook per dossier informatie opgeslagen op zogenaamde USB-sticks die tot die dossiers behoren. De dossiers en de daarbij behorende USB-sticks worden afzonderlijk bewaard en deels in dossierkasten die zich bevinden op de kamer van een advocaat, deels in een gemeenschappelijke ruimte van Ross Advocaten N.V. waarin dossierkasten zijn opgesteld. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een dossieropslagsysteem van de verhuurder in het pand aan Mercurion 20 I. Het gebouw waarin Ross Advocaten N.V. kantoor houdt is bovendien beveiligd en het beveiligingssysteem is aangesloten op een meldkamer.
Dossiers van zaken die niet langer actief zijn, worden bewaard in beveiligde ruimtes in het bedrijfspand van Archive-IT aan de Charles Ruysstraat 12 te 5953 NM Reuver. De inpandig bewaarde actieve en inactieve dossiers zijn beveiligd doordat de ruimtes waarin zich die dossiers bevinden dagelijks op het eind van de dag worden afgesloten of alleen toegankelijk zijn voor bestuurders.
Dossiers die gearchiveerd worden, worden inpandig bewaard in een gesecureerde ruimte.
Incidenteel kan gebeuren dat een advocaat een fysiek dossier mee naar huis neemt voor verrichting van werkzaamheden. De desbetreffende advocaat ziet erop toe dat derden geen kennis kunnen nemen van de inhoud van dergelijke dossiers. Dit geldt ook wanneer dossiers worden meegenomen ten behoeve van bijvoorbeeld een bespreking of een gerechtelijke procedure. Hetzelfde geldt met betrekking tot elektronische gegevensdragers.
Bewaring, registratie van verzameling en verwerking, inzage en correctie
Ross Advocaten N.V. bewaart dossiers gedurende tien jaar na afronding van een zaak (in de praktijk dus een opdracht). Voor dossiers betreffende faillissementen, surséances van betaling en bewindvoeringen onder de Wet schuldsanering natuurlijke personen gelden de uit de betreffende wet voortvloeiende bewaartermijnen.
De bewaring van de gegevens dient zowel de opdrachtgever c.q. de voormalige sursiet* (indien deze informatie benodigt en er zelf niet meer over beschikt), als ook Ross Advocaten N.V. Met name heeft Ross Advocaten N.V. en hebben de met haar verbonden advocaten belang bij een langdurige bewaring van de informatie met het oog op eventuele aansprakelijkheidstellingen of tuchtklachten. Dit is een in de AVG erkende grond voor langdurige bewaring.
De AVG verplicht Ross Advocaten N.V. niet tot het bijhouden van een verwerkingsregister in de zin van artikel 30. Ross Advocaten N.V. telt minder dan 250 medewerkers en de inperkingen op deze uitzondering in lid 5 zijn niet van toepassing. Niettemin vindt feitelijk wel registratie van verzameling en verwerking van persoonsgegevens plaats en wel door de invoering van persoonsgegevens in het relatiebeheer van Basenet en door het invoeren van persoonsgegevens in documenten betreffende een opdracht, een faillissement, een surséance van betaling of een bewindvoering. Iedere verwerking wordt door het geautomatiseerde systeem vastgelegd en het systeem biedt ook de mogelijkheid door verschillende zoekfuncties om eenvoudig na te gaan welke persoonsgegevens met betrekking tot een bepaalde persoon wanneer en waar zijn verzameld en verwerkt.
Voor het fysieke dossier geldt dat dit aan de hand van dossiernaam en dossierkenmerk is te achterhalen, waarbij in veel gevallen de inhoud van het fysieke dossier niet meer zal bevatten dan het geautomatiseerde systeem, behoudens nog niet in het geautomatiseerde systeem via een scan opgenomen documenten, zoals bijvoorbeeld originele akten van een notaris, fotomateriaal e.d. De ontvangst ervan, de opname in een dossier en eventuele verwerking worden doorgaans niet afzonderlijk geregistreerd, maar vermeld of bevestigd in correspondentie die is terug te vinden in Basenet.
Uitgezonderd de situatie dat gecorrespondeerd wordt met partijen buiten de Europese Unie of geprocedeerd wordt voor een gerecht buiten de Europese Unie vindt geen doorgifte van persoonsgegevens plaats. In het geval van correspondentie met een derde buiten de Europese Unie zal het gaan om een derde waarmee een opdrachtgever in enigerlei vorm een relatie onderhoudt en zal dus ook de doorgifte van persoonsgegevens gegrond zijn op de opdracht van de cliënt van Ross Advocaten N.V. Voor zover het gaat om contacten van Ross Advocaten N.V. met derden in faillissementen, surséances van betaling of bewindvoeringen vloeit die bevoegdheid tot doorgeven van persoonsgegevens voort uit de wettelijke taak en daarvoor in de wet aan te treffen grond.
Uit het voorgaande vloeit voort, dat noch opdrachtgevers, noch sursieten, noch derden (in het bijzonder wederpartijen) de bevoegdheid hebben om te verlangen dat persoonsgegevens hen betreffend worden gewist of vernietigd, ook niet nadat een opdracht is geëindigd, een faillissement of surséance van betaling of een bewindvoering is afgerond. Derden zijn niet bevoegd om op te vragen of te controleren welke informatie hen betreffend door Ross Advocaten N.V. is verzameld en verwerkt. Dit is in overeenstemming met de AVG.
De opdrachtgevers en sursieten zijn op zichzelf bevoegd om onjuiste of onvolledige informatie te corrigeren, respectievelijk aan te vullen, waarbij het aan de betrokken advocaat van Ross Advocaten N.V. is om een correctie of aanvulling als zodanig op te nemen in het systeem, dan wel een eerdere als onjuist aangemerkt of onvolledige registratie geheel te vervangen door een juiste of aangevulde aanduiding.
Opdrachtgevers zijn bevoegd om te weten welke persoonsgegevens zijn opgeslagen. In de praktijk krijgt dat standaard en onmiddellijk vorm, omdat van alle binnengekomen en alle uitgezonden informatie kopie wordt verstrekt aan de opdrachtgever.
Relatiebestand voor marketingdoeleinden
Ross Advocaten N.V. legt binnen Basenet een afzonderlijk bestand aan van relaties uitsluitend bestemd om hen te informeren over ontwikkelingen op juridisch terrein via nieuwsbrieven of hen uit te nodigen voor informerende bijeenkomsten over juridische onderwerpen die voor hen van belang kunnen zijn. Deze relaties kunnen opdrachtgevers, voormalige opdrachtgevers of derden zijn, zoals accountants en andere voor de advocatuur relevante dienstverleners.
Opdrachtgevers worden geacht toestemming te verlenen voor opname in dit relatiebestand, ook voor de tijd ná einde van de opdracht. De toestemming kan steeds worden ingetrokken, onafhankelijk van afmelding als bedoeld in randnummer 24 hierna.
Van deze relaties worden enkele geregistreerd: naam rechtspersoon waar van toepassing, naam natuurlijk persoon, zaaksadres, woonadres wanneer geen afzonderlijk zaaksadres beschikbaar is, zakelijk e-mailadres, privé-emailadres wanneer dat ook zakelijk wordt gebruikt, telefoonnummers (zakelijk en mobiel).
Iedere nieuwsbrief of uitnodiging vermeldt dat de geadresseerde in dit relatiebestand is opgenomen en biedt uitdrukkelijk de mogelijkheid zich af te melden, bij voorkeur via een eenvoudige elektronische link.
Vernietiging c.q. wissen van informatie houdende persoonsgegevens
Fysieke dossiers worden door Archive-IT tien jaar na sluiting van de dossiers onder toezicht vernietigd. Dat gebeurt jaarsgewijs, zodat voor de oudste dossiers zal gelden dat deze langer dan tien jaar zijn gesloten. Hetzelfde gebeurt met fysieke dossiers die inpandig worden bewaard.
Digitale gegevens zullen op gelijke voet worden gewist door deze hetzij dossiersgewijs uit Basenet te verwijderen, hetzij – in het geval om capaciteitsredenen digitale informatie op dvd’s of andere gegevensdragers zijn opgeslagen – ze daarvan te wissen, opnieuw: tien jaar na sluiting.
Papieren stukken die overtollig zijn (bijv. dubbel), concepten die niet relevant zijn of mislukte kopieën worden op het secretariaat verzameld in een afgesloten container die periodiek door afvalverzamelaar PreZero Nederland Holding B.V., statutair gevestigd te 6842 CV Arnhem aan de Mr E.N. van Kleffensstraat 10, wordt afgehaald waarna de inhoud wordt versnipperd.
Meldingsplicht incidenten
Iedere advocaat of andere medewerker van Ross Advocaten N.V. die weet heeft van een incident waarbij persoonsgegevens bekend zijn geworden of bekend hebben kunnen worden aan derden die onbevoegd waren daarvan kennis te nemen, is verplicht zo’n incident te melden aan het bestuur van de vennootschap. Dat bevestigt aan de melder datum, tijdstip en inhoud van de melding en wel binnen een beveiligde omgeving, normaliter binnen Basenet of anders middels een papieren brief. Het bestuur beoordeelt of het incident aanleiding geeft tot kennisgeving aan een of meer betrokkenen en/of de Autoriteit Persoonsgegevens. De melder ontvangt een elektronisch of papieren bericht over deze beoordeling.
Publicatie, handhaving en juridische status
Deze regels over bescherming persoonsgegevens worden in pdf-format op de website van Ross Advocaten N.V. afzonderlijk en met vermelding in het menu gepubliceerd, en kunnen van daar worden gedownload door iedere bezoeker.
De bovenstaande regels worden door Ross Advocaten N.V. integraal opgenomen in het Kantoorhandboek en jaarlijks met alle medewerkers doorgenomen om te controleren of een en ander nog voldoet aan de wettelijke voorschriften en om toepassing in de praktijk te bevorderen.
Deze regels inzake gegevensbescherming maken voorts integraal onderdeel uit van de algemene voorwaarden van Ross Advocaten N.V. waaronder opdrachten van cliënten worden aanvaard.
Noot *: een sursiet is iemand die in surcéance van betaling verkeert, failliet verklaart is of onder bewind is geplaatst ten behoeve van schuldsanering.
Ross Advocaten N.V. hanteert een klachtenregeling die gericht is op het zo goed mogelijk tegemoetkomen aan en verhelpen van eventuele klachten en onvrede, die cliënten uiten over de wijze waarop de advocaten en medewerkers van Ross Advocaten N.V. de dienstverlening verrichten.
Klachtenregeling
Een klacht is elke redelijkerwijze als zodanig aan te merken, mondeling of schriftelijk, gedane uitlating van ongenoegen betreffende de dienstverlening door de advocaat en/of medewerker niet-advocaat door of namens de cliënt (klager) kenbaar gemaakt.
Als klachtenfunctionaris is aangewezen mr. K. Klaasen. Voor het geval de klacht is gericht tegen een door de klachtenfunctionaris verrichte dienst treedt als vervangend klachtenfunctionaris op mr. H.J.D. ter Waarbeek.
Indien een advocaat een klacht in bovenbedoelde zin ontvangt, wijst hij de cliënt erop dat het kantoor een klachtenregeling kent en meldt hij/zij de klacht ten spoedigste bij de klachtenfunctionaris.
Indien een cliënt op andere wijze het kantoor benadert met een klacht, dan dient die doorgeleid te worden aan de klachtenfunctionaris, die vervolgens de betrokken advocaat daarvan ten spoedigste in kennis stelt.
De betrokken advocaat overlegt met de klachtenfunctionaris over een te kiezen aanpak, die tot doel heeft met de cliënt tot een oplossing van zijn klacht te komen, al dan niet tezamen of door tussenkomst van de klachtenfunctionaris, waarbij in beginsel een gesprek tussen de klager, de beklaagde advocaat en de klachtenfunctionaris zal plaatsvinden teneinde een oplossing van het probleem te zoeken.
Indien in het hiervoor bedoelde overleg niet tot een de cliënt en/of betrokken advocaat bevredigende oplossing kan worden gekomen en de klacht door de cliënt wordt gehandhaafd, legt de klachtenfunctionaris de kwestie voor aan het bestuur van Ross Advocaten N.V., die ter zake een beslissing zal nemen. Indien de beklaagde advocaat bestuurder van Ross Advocaten N.V. is, neemt die geen deel aan de besluitvorming over de klacht.
De beslissing op de klacht wordt door de klachtenfunctionaris aan de klager medegedeeld.
Indien afwijzend op de klacht wordt beslist draagt de klachtenfunctionaris zorg voor adequate informatie aan de klager over de beslissing en over eventuele nadere stappen, die de cliënt ter zake kan nemen.
De klachtenfunctionaris draagt er zorg voor dat de klacht en de wijze van behandeling in de advocatenvergadering wordt toegelicht en met alle advocaten wordt besproken.
Onze advocaten hebben in het rechtsgebiedenregister van de Nederlandse orde van advocaten de volgende rechtsgebieden geregistreerd:
mr. R.H. van de Beeten
- Erfrecht
- Ondernemingsrecht
mr. B.B.P.J.M. Derks
- Insolventierecht
mr. R.F. Feenstra
- Insolventierecht
- Ondernemingsrecht
Specialisatievereniging: Vereniging Insolventierecht Advocaten (INSOLAD), INSOL Europe, Turnaround Management Association (TMA)
mr. A.J.C. van Gisteren
mr. K. Klaasen
- Arbeidsrecht
- Ondernemingsrecht
mr. L.M. Kok
- Vastgoedrecht
mr. H.J.D. ter Waarbeek
- Insolventierecht, sub rechtsgebieden: faillissement, surséance van betaling
- Ondernemingsrecht, sub rechtsgebieden: bestuursaansprakelijkheid, fusies en overname
Specialisatievereniging: Vereniging Insolventierecht Advocaten (INSOLAD)
mr. T.S. Weijers
- Insolventierecht
- Ondernemingsrecht
Deze registratie verplicht hen elk kalenderjaar volgens de normen van de Nederlandse orde van advocaten tien opleidingspunten te behalen op ieder geregistreerd rechtsgebied.